Is Poulet eigenlijk afval vlees? Is het geschikt voor hachee? Waar is het eigenlijk voor qua gerechten?

Ik heb al een paar keer Poulet-vlees gebruikt voor Hachee. Maar ik krijg het nooit lekker zacht. Nu bedacht ik mij dat het wel goedkoop vlees is. Dus vraag ik me af of het geschikt is voor hachee? Zo niet, waar dient het eigenljk voor? Voor soep?
Is het afvalvlees?

Toegevoegd na 10 minuten:
het is wel runderpoulet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
22.9K

Het beste antwoord

Laat vlees, ongeacht wat voor soort, altijd eerst op kamertemperatuur komen voordat je het in een pan deponeert of roostert. Spoel het niet af maar dep het droog met keukenpapier als het vochtig is.

Rundvlees moet of heel kort of juist relatief lang garen om mals gegeten te worden. Het is sterk afhankelijk van het soort vlees. Biefstuk, entrecote en rosbief kunnen heel kort maar rib- en sucadelappen moeten veel langer garen. Dat geldt ook voor poelet, dat van de borst gesneden wordt.

Poelet is prima geschikt voor hachee. Bak het even aan ('dichtschroeien' is onzin) maar laat het, afgeblust met een extra klont boter, wat heet water of een glas wijn en/of tomatenpuree, azijn of iets dergelijks, een aantal uren sudderen. Als het min of meer spontaan uit elkaar valt (draadjesvlees) is het gaar.

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 6 minuten:
Gebruik uiteraard het een en ander aan kruiden en specerijen en volg je persoonlijke smaak. Peper en zout vind ik de absolute basis maar een stukje foelie en een laurierblaadje mogen eigenlijk ook niet ontbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

poulet is kuikenvlees en is eigenlijk bedoeld als soepvlees. Het is niet het beste vlees, maar kan de soep wel een lekker smaakje geven. Voor hachee kun je beter runderlappen gebruiken.
13 jaar geleden
Hee poulet is varkensvlees en deze dagen geen afval meer. Zou het niet in de hashee doen.
Het us meer bedoelt voor in de nasi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Runderpoulet is het meest taaie vlees van de koe. Het is geschikt om soep van te trekken. Maar hachee kun je er ook mee maken. Je moet het wel heel lang (4 uur minimaal) laten stoven, dan wordt het wel zacht.

Voor hachee kun je het beste riblappen kopen, deze zijn iets vettiger wat de smaak veel lekkerder maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak helpt het als je iets zuurs bij het poulet en/of stoofvlees doet. Je kunt b.v. wat tomatenpuree meebakken, of een klein scheutje azijn toevoegen. Voor stoofschotels is rode/witte wijn een aanrader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Runderpoulet kun je prima gebruiken om hachee te maken. Je braadt het aan in de pan totdat het een lekker bruin randje heeft, dan doe je het in de snelkookpan met een flinke scheut water (of een half biertje), kruiden, een scheut azijn, uienringen en een bruine boterham. Uurtje laten snelkoken en klaar ben je. Wedden dat je het zo wel mals krijgt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poulet kan van rund, varken of kip zijn. Ik neem aan dat je het hier over rundvlees hebt, i.v.m. de hachee.
Poulet is geen afvalvlees. Het zijn vaak wel de restjes. Als je vlees te lang laat sudderen met teveel water kan het taai worden.

Schroei het goed dicht in wat hete olie, voeg boter toe en bak het bruin. Doe er dan iets water bij en laat op een heel laag pitje stoven. Je moet net af en toe een bubbel zien in het vet. Laat het lekker lang staan. Het wordt echt gaar en mals hoor.
Je kan poulet gebruiken voor hachee, nasi of macaroni. Voor nasi zou je ook grof boerengehakt kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poulet is al het vlees dat in stukjes verkocht wordt, of dit nu varkens- runder- of kippenvlees is.
Voor hachee gebruik je het beste runderpoulet. Zelf maak ik er geregeld goulash of het lekker Maastrichtse zuurvlees van. Noodzaak is wel om er enkele uren voor uit te trekken, dan wordt het vlees gegarandeerd goed mals.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Runderpoulet is niet echt het goede vlees voor hachee. hiervoor moet je een goede kwaliteit stoofvlees hebben. Het allerlekkerst is sucadevlees, de sucade (het vet) geeft zoveel smaak en daardoor blijft het ook erg mals. Riblappen gaat ook prima overigens.

Van runderpoulet kan je wel heel goed " zuur Vleisj" maken, een typisch Limburgs gerecht wat zelfs in de snackbar bij patat besteld kan worden. Is erg lekker!

500 g.runderpoulet,
2 uien, zout,
2 el. grove mosterd,
4 dl. azijn,
2 kruidnagels,
2 el. suiker,
50 gr. boter,
2 laurierblaadjes,
peper,
bloem,
1 eetl. appelstroop.

Pel de ui en snijd in ringen.
Leg het vlees met ½ dl. water, 4 dl. azijn, de uiringen,
de laurier en de kruidnagels in een kom.laat dit afgedekt
een dag marineren in de koelkast.Schep het vlees en de ui uit de marinade. Dep droog met keukenpapier. Bewaar de marinade. Verhit de boter in een braadpan. Doe wat bloem over het vlees. Bak het vlees en de ui op matig vuur
rondom bruin en bestrooi met peper en zout.
Verwarm de marinade met 1 dl. water en schenk hier zoveel van bij het vlees dat dit net onder staat. Breng het vocht tegen de kook aan. Leg de deksel op de pan en laat alles ca. 3 uur zacht sudderen. Voeg nu de suiker en appelstroop toe en laat dit nog 5 min. meekoken.
Roer de mosterd, zout en peper naar smaak erdoorheen.
Je kunt trouwens ook 6 el. appelstroop toevoegen, de suiker kan dan achterwege blijven.
amc
13 jaar geleden
riblap of sucadelappen blijven het meest malse vlees voor de hachee... neem een lap met een flinke vetader erdoor... hoe meer vet hoe malser het vlees...
hoe langer je het laat sudderen hoe zachter het wordt... ik zet het om half twee op en eet om 6 uur... en dan is het botermals!!! ook lekker bij de spercieboontjes trouwens en dan dezelfde kruiden voor je sperciebonen gebruiken als voor de hachee... ik ben verzot op de rundvleedkruiden van silvo... precies de goeie samenstelling...
als je mijn moeders recept wil voor echte ouderwetse hachee dan geef maar een gil ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poulet is net als gehakt restvlees.
De slager bewaart het afgesneden vlees koel om het later te verwerken tot gehakt of poulet.
Op verzoek kan dat gesneden worden.

Net als gehakt heb je ,,half om half,, alsmede ,,mager.
De mooie stukken van het vlees worden in model gesneden en wat net niet mooi genoeg is qua structuur of samenstelling wordt gekoeld bewaard teneinde tot een pouletsoort of gehaktsoort te worden verwerkt.

Men gebruikt mager poulet meestal in hachee of Chinees/Indisch voedsel.

Onze dwergpincher kreeg het vroeger ook te eten.